Procedura nadania imienia II LO
PROCEDURA NADANIA IMIENIA II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEMU
W ZESPOLE SZKÓŁ BUDOWLANYCH I OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH W BIŁGORAJU
I. Cel procedury
Celem niniejszej procedury jest określenie zasad nadania imienia II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEMU W BIŁGORAJU.
II. Podstawa prawna
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli ( Dz. U. z 2017 r., poz. 649).
III. Założenia procedury
Poprzez nadanie imienia szkoła:
• zyskuje własną tożsamość wyróżniającą ją spośród innych szkół,
• buduje własny system wychowania w oparciu o autorytet patrona i wartości,
• promuje patrona,
• pozyskuje do współpracy osoby i instytucje związane z patronem,
• wchodzi do rodziny szkół o tym samym imieniu, co może prowadzić do nawiązania wzajemnych kontaktów,
• tworzy własny ceremoniał.
IV. Zasady wyboru patrona:
• Procedurę nadania imienia szkole opracowuje Zespół Koordynujący.
• W wyborach bierze udział cała społeczność szkoły (uczniowie, rodzice, nauczyciele).
• Terminy realizacji poszczególnych etapów wyboru patrona ustala Zespół Koordynujący w porozumieniu z Dyrektorem szkoły.
• Dyrektor szkoły w porozumieniu z Zespołem Koordynującym wyznacza osoby odpowiedzialne za realizację zadań szczegółowych.
• Dyrektor szkoły kontroluje sprawny przebieg poszczególnych etapów i rozlicza odpowiedzialnych za ich realizację.
• Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski składają wspólny wniosek o nadanie szkole imienia.
• Imię szkole nadaje organ prowadzący w drodze uchwały, na wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
V. Plan pracy
Etapy pracy |
Działania |
Termin |
Odpowiedzialni |
|||
Etap przygotowawczy |
Złożenie wniosku do Rady Pedagogicznej o wszczęcie Procedury nadania imienia II Liceum Ogólnokształcącemu |
3 października 2023 |
Dyrektor szkoły |
|||
Powołanie zespołu do nadania imienia szkole. |
5 października 2023 |
Dyrektor szkoły |
||||
Opracowanie procedur i planu pracy nad nadaniem imienia. |
20 października 2023 |
Zespół Koordynujący( A. Flor, M. Kita T. Karolczak) |
||||
Poinformowanie organu prowadzącego oraz organu nadzorującego o wszczęciu procedury nadania imienia szkole |
Listopad 2023 |
Dyrektor szkoły |
||||
Przekazywanie informacji w dzienniku elektronicznym o działaniach mających na celu nadanie imienia II Liceum Ogólnokształcącemu uczniom, rodzicom, nauczycielom. Stworzenie na stronie internetowej szkoły dodatkowej zakładki poświęconej pracom nad nadaniem imienia . |
Listopad 2023 |
Wicedyrektor Dariusz Bazan (przesłać opracowane procedury)
|
||||
Działania informacyjne skierowane do nauczycieli, pracowników szkoły, uczniów i rodziców. |
Listopad 2023 – kwiecień 2024 |
Wszyscy nauczyciele |
||||
Zapoznanie rodziców i uczniów z procedurą nadania imienia szkole. |
Listopad 2023 |
Dyrektor i wychowawcy klas (zebrania z rodzicami) |
||||
Zapoznanie SU z procedurą nadania imienia II Liceum Ogólnokształcącemu |
28 listopada 2023 |
Dyrektor i opiekunowie SU |
||||
Zgłaszanie kandydatur na patrona szkoły przez: • nauczycieli i pracowników szkoły, • uczniów, • rodziców. |
Do 15 grudnia 2023 |
Zespół Koordynujący Tutaj wyprzedzam działania i widzę komisje tak jak niżej ( E. Domienik- przewodniczącą, E. Szuba, A. Swacha, E. Struk, przedstawiciel RR I SU) |
||||
Wybór patrona |
Opracowanie regulaminu i zasad wyboru imienia patrona. |
15 grudnia 2023 |
Zespół Koordynujący(A. Flor, M. Kita, T. Karolczak) |
|||
Powołanie Komisji Wyborczej składającej się z przedstawicieli społeczności szkolnej. |
20 grudnia 2023 |
Dyrektor szkoły |
||||
Wytypowanie kandydatów(3) na patrona spośród wszystkich propozycji uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły oraz rodziców. |
21 grudnia 2023 |
Zespół Koordynujący(Przew. SU,opiekun SU, E. Stafisz-Paszko, M. Pogudz i A. Kiesz z RR, M. Cybulska,E. Popko, J. Zdzieblo- Koziara, E. Domienik - przewodnicząca) |
||||
Prezentacja 3 kandydatów na patrona (opracowanie biogramów, tablic informacyjnych, zajęcia z uczniami). |
Od 22 grudnia 2023 |
Nauczyciele języka polskiego, historii, religii, wychowawcy( C. Wojtak, M. Iwańczuk, Ks. M. Kozyra) |
||||
Wybory patrona II Liceum Ogólnokształcącego |
22 stycznia 2024 |
Komisja Wyborcza(E. Domienik- przewodniczącą, E. Szuba, A. Swacha, E. Strug, przedstawiciel RR I SU) Miejsce wyborów – świetlica internatu |
||||
Ogłoszenie informacji o wyborze patrona II Liceum Ogólnokształcącego. |
23 stycznia 2024 |
Dyrektor szkoły |
||||
Podjęcie uchwały Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego w sprawie zatwierdzenia patrona szkoły. |
luty 2024 |
Dyrektor szkoły |
||||
Skierowanie do organu prowadzącego wniosku o nadanie szkole imienia i sztandaru. |
luty 2024 |
Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski ( St. Sitarz) |
||||
Popularyzacja patrona
|
Popularyzacja patrona na lekcjach i godzinach z wychowawcą |
Luty/ marzec 2024 |
Wszyscy nauczyciele i wychowawcy klas |
|||
Konkurs na projekt sztandaru II Liceum Ogólnokształcącego |
Luty 2024 |
Nauczyciel informatyki i plastyki (K.Kapuśniak, E. Jargieło-Ćwik) |
||||
Rozstrzygnięcie konkursu na sztandar II Liceum Ogólnokształcącego |
Luty 2024 |
Dyr. A. Kraczowska, E. Jargieło- Ćwik, M. Kita, T. Karolczak, A. Flor |
||||
Wystąpienie do organu prowadzącego szkołę, Rady Rodziców, z prośbą o pomoc w sfinansowaniu zakupu sztandaru szkoły |
Luty 2024 |
Dyrektor szkoły |
||||
Nawiązanie kontaktu i prowadzenie współpracy z instytucjami i innymi szkołami noszącymi to imię. |
Marzec 2024 |
Dyrektor szkoły |
||||
Zakup do biblioteki pozycji książkowych związanych z patronem. |
Marzec 2024 |
Biblioteka ( K. Kowalska – Bazan) |
||||
Organizacja wycieczek śladami patrona (jeżeli to możliwe) |
Marzec 2024 |
Wszyscy nauczyciele i wychowawcy klas |
||||
Gromadzenie materiałów naukowo – biograficznych dotyczących patrona. |
Kwiecień 2024 |
Biblioteka( C. Wojtak, M. Iwańczuk, Ks. M. Kozyra) |
||||
Przeprowadzenie konkursu wiedzy na temat patrona. |
Kwiecień 2024 |
Nauczyciele historii, języka ;polskiego, religii( W. Koziara, E. Popko, M. Cybulska |
||||
Przygotowania do uroczystości nadania imienia szkole
Uroczystość nadania szkole imienia |
Przygotowanie scenariusza uroczystości związanej z nadaniem imienia szkoły w hali sportowej |
Luty 2024 |
Nauczyciele j. polskiego, historii, ,religii(E. Popko, A.Flor, J. Zdziebło-Koziara, M. Cybulska) |
|||
Urządzenie okolicznościowych wystaw i prac uczniowskich związanych z postacią patrona. |
Marzec 2024 |
Zespół Koordynujący(E. Jargieło- Ćwik,…… |
||||
Opracowanie ceremoniału II Liceum Ogólnokształcącego |
Marzec 2024 |
Zespół koordynujący (Cybulska, Karolczak,Kowalska-Bazan) |
||||
Utworzenie w bibliotece kącika pamięci poświęconego osobie patrona. |
Marzec 2024 |
Zespół Koordynacyjny( K. Kowalska-Bazan,…….) |
||||
Wykonanie zaproszeń dla przedstawicieli władz samorządowych, dyrektorów szkół, zaproszonych instytucji, mediów itp. |
Marzec 2024 |
Zespół Koordynujący (Dyr. D. Bazan, A. Pintal, K. Kapuśniak |
||||
Zadbanie o uroczysty wystrój hali sportowej oraz klas |
Kwiecień 2024 |
Zespół Koordynacyjny(A. Kraczowska, E. Jargieło- Ćwik, St. Cieślak, nauczyciele, wychowawcy klas |
||||
Przygotowanie pocztu sztandarowego i części artystycznej na uroczystość. |
Kwiecień 2024 |
Zespół koordynujący (M.Kita, K.Blicharz) |
||||
Przygotowanie i przeprowadzenie części artystycznej związanej z uroczystością nadania imienia II Liceum Ogólnokształcącego
|
Kwiecień 2024 |
Dyrektor szkoły, Rada Rodziców, A. Flor, E. Popko, J. Zdziebło- Koziara, M. Cybulska, M. Kita, Ks. M. Kozyra, K. Blicharz…………. |
||||
- poświęcenie sztandaru
|
Kwiecień 2024 |
Wszyscy nauczyciele, uczniowie szkoły, rodzice, pracownicy szkoły |
W skład Zespołu Koordynującego wchodzą: Anna Kraczowska, Dariusz Bazan, Krzysztof Blicharz, Małgorzata Cybulska, Mirosław Iwańczuk,E. Jargiełło- Ćwik, Elżbieta Domienik Krzysztof Kapuśniak, Tomasz Karolczak, Mirosław Kita, Katarzyna Kowalska – Bazan, Wiesław Koziara, ks. Mateusz Kozyra, Adam Pintal, Ewa Popko, Iwona Startek, Celina Wojtak, Mariusz Zych, Jolanta Zdziebło – Koziara.
VI. Określenie zasad i terminu zgłaszania kandydatur na patrona szkoły
A/ ZASADY OGÓLNE
1. Kandydatury na patrona szkoły mogą zgłaszać:
- uczniowie,
- rodzice,
- nauczyciele, pracownicy obsługi i administracji Zespołu Szkół Budowlanych i Ogólnokształcących w Biłgoraju
2. Kandydatury na patrona są zgłaszane na drukach wg wzoru nr 1 (do pobrania sekretariacie/stronie internetowej szkoły).
3. W celu zbierania kandydatur, tworzenia list rankingowych oraz sporządzania stosownej dokumentacji dyrektor powołuje Komisję Wyborczą.
4. W skład Komisji Wyborczej wchodzą: przedstawiciele Rady Pedagogicznej, przedstawiciele Rady Rodziców oraz przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego z opiekunem.
5. Wyniki dotyczące wyboru kandydatów zostaną wywieszone na gazetce szkolnej oraz zamieszczone na stronie internetowej szkoły w zakładce poświęconej nadaniu szkole imienia.
6. Za umieszczenie wyżej wymienionych informacji odpowiada administrator strony internetowej szkoły.
B/ ZASADY WYBORU KANDYDATA NA PATRONA PRZEZ UCZNIÓW
1. Każdy uczeń zgłasza jedną propozycję kandydata na patrona – na druku wg wzoru nr 1.
2. Dopuszcza się złożenie wniosku zbiorowego, np. przez klasę. W takim przypadku propozycję danego kandydata mnoży się przez liczbę podpisów uczniów złożonych na wniosku.
3. Klasa przygotowuje plakat informacyjny, promujący własnego kandydata na patrona.
4. Komisja wyborcza sporządza listę rankingową kandydatów.
5. Do drugiego etapu przechodzi kandydat najczęściej wymieniany we wnioskach.
6. W przypadku uzyskania takiej samej liczby głosów przez kandydatów, o przejściu danego kandydata do drugiego etapu decyduje Zarząd Samorządu Uczniowskiego.
7.Komisja Wyborcza ogłasza kandydata uczniów na patrona do 15 grudnia 2023r.
C/ ZASADY WYBORU KANDYDATA NA PATRONA PRZEZ RODZICÓW
1. Każdy rodzic ma prawo zgłosić jedną propozycję kandydata na patrona – na druku wg wzoru nr 1.
2. Dopuszcza się złożenie wniosku zbiorowego. W takim przypadku propozycję danego kandydata mnoży się przez liczbę podpisów rodziców złożonych na wniosku.
3. Komisja Wyborcza sporządza listę rankingową kandydatów zgłoszonych przez rodziców.
4. Do drugiego etapu przechodzi kandydat najczęściej wymieniany we wnioskach.
5. W przypadku uzyskania takiej samej liczby głosów o przejściu kandydata do drugiego etapu decyduje Zarząd Rady Rodziców.
6.Komisja Wyborcza ogłasza kandydata rodziców na patrona szkoły do 15 grudnia 2023r.
D/ ZASADY WYBORU KANDYDATA NA PATRONA PRZEZ RADĘ PEDAGOGICZNĄ, PRACOWNIKÓW OBSŁUGI I ADMINISTRACJI
1. Każdy nauczyciel, pracownik obsługi i administracji ma prawo zgłosić jedną propozycję kandydata na patrona – na druku wg wzoru nr 1.
2. Dopuszcza się złożenie wniosku zbiorowego. W takim przypadku propozycję danego kandydata mnoży się przez liczbę podpisów uczniów złożonych na wniosku.
3. Komisja Wyborcza sporządza listę rankingową zgłoszonych kandydatów.
4. Do drugiego etapu przechodzi kandydat najczęściej wymieniany we wnioskach.
5. W przypadku uzyskania takiej samej liczby głosów o przejściu kandydata do drugiego etapu decyduje głosowanie jawne wszystkich nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
6.Komisja Wyborcza ogłasza kandydata nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi na patrona szkoły do 15 grudnia 2023r.
Zespół Koordynujący do spraw wyboru Patrona
VII.ZASADY WYBORU PATRONA SZKOŁY
1. Prawo do wyboru patrona szkoły mają uczniowie i ich rodzice, nauczyciele oraz pracownicy obsługi i administracji Zespołu Szkół Budowlanych i Ogólnokształcących
2. Wybór patrona szkoły następuje w drodze tajnego głosowania na jednego z trzech wybranych wcześniej kandydatów.
3. Każdy głosujący może oddać tylko jeden głos na karcie głosowania – wzór nr 2.
4. Termin głosowania: styczeń 2024r.
5. Za organizację, przebieg głosowania, liczenie głosów, przygotowanie protokołu z wyboru oraz poinformowanie o wynikach odpowiada Komisja Wyborcza.
6. Komisja Wyborcza ogłasza wyniki wyborów na patrona szkoły do 22 stycznia 2024r.
7. Wyniki wyborów zostaną wywieszone na gazetce szkolnej , przesłane w dzienniku elektronicznym oraz zamieszczone na stronie internetowej szkoły w zakładce poświęconej nadaniu szkole imienia.
8. W przypadku uzyskania przez kandydatów takiej samej liczby głosów, o wyborze patrona decyduje Komisja Wyborcza w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.